Ahad, 22 September 2013

Pergedil ubi kentang



BAHAN UNTUK PERGEDIL :


20 biji ubi kentang 

7 keping daging burger - Ramly

1 biji telur - digaul dgn ubi kentang
2 biji telur - boleh ditambah , utk proses goreng pergedil 

Sedikit daun bawang dimayang halus-halus

Garam & serbuk lada hitam secukup rasa



CARA BUAT PERGEDIL :

-Kupas kulit semua ubi kentang dan dipotong kecil-kecil kemudian digoreng sampai kekuningan dan masak . Tumbuh semua ubi kentang ini sehingga lumat kemudian boleh di masukkan sebiji telur , daging burger , daun bawang yang diracik halus secukupnya dan garam secukup rasa . 

-Gaul semua bahan sehingga sebati kemudian adunan ini boleh la di bentuk seperti sebiji bola kecil serta ditekan leper buat lah sehingga habis semua adunan pergedil ini . Panaskan minyak secukupnya untuk mengoreng pergedil ni .


-Pecahkan 2 biji telur dalam mangkuk yang sesuai dan telur ini dipukul sedikit macam nak buat telur dadar , celupkan ketulan pergedil dalam telur ini dan terus di goreng sehingga masak kekuningan semua pergedil ini.



Ubi kentang yang sudah ditumbuk dicampur dengan daging burger , garam secukup rasa dan sedikit serbuk lada hitam .




Ubi kentang yang dah digaul rata kemudiannya diambil sedikit dan dibentuk menjadi bulat . Pukul 2 biji telur yang dicampur sedikit garam kemudian ambil ketulan pergedil dan masukkan dalam telur ni dan digaul rata . Goreng deep fry pergedil ni sampai masak , tos dan sejukkan dulu sebelum dihidangkan .

View the original article here

Tiada ulasan:

Catat Ulasan