Ahad, 14 Julai 2013

Tips Kulit Cantik Bulan Ramadhan

Sewaktu bulan Ramadan, keupayaan tubuh badan untuk melakukan rutin harian pasti tidak seaktif seperti sebelumnya. Perubahan ini berlaku akibat air di dalam badan yang tidak mencukupi hingga menyebabkan tubuh badan lesu dan tidak bermaya.Sistem badan juga pasti terkejut kerana tidak mendapat keperluan yang secukupnya dan sudah tentu kulit akan mengalami perubahan. Jika keperluan itu tidak dilengkapi, kulit cenderung menghadapi masalah seperti kering, kusam dan mudah ditumbuhi jerawat dan menggangu ketika bulan ramadhan.

       Kulit Cantik Ketika Bulan Ramadhan

Justeru,semasa bulan ramadan pemakanan yang baik sangat penting untuk memelihara kecergasan tubuh serta kecantikan kulit di bulan yang mulia ini. Menurut Perunding Dermatologi, air yang cukup sangat penting untuk kulit cantik dan sihat kerana air membantu menyahkan toksin di dalam badan. Bagi memastikan kulit sentiasa bersih, elakkan mengambil minuman berkarbonat dan amalkan minum air masak dan jus buah-buahan. Selain itu, anda juga boleh mengambil beberapa jenis makanan yang membantu masalah kulit kering seperti buah gajus dan badan yang kaya dengan serat, asid lemak dan protein untuk menyerikan wajah semasa bulan ramadan.

Oleh itu pengambilan Kurma, strawberi dan beri biru juga mampu memberi nutrien vitamin A, zat besi, kalium, kalsium dan magnesium kepada kulit kerana kandungan antioksidanya yang tinggi membantu kesihatan kulit ketika bulan ramadan. Aprikot juga membantu proses penghadaman dan meningkatkan kecergasan badan. Ketika berbuka, amalkan makan makanan mengandungi banyak air seperti buah tembikai, sup sayur dan anggur yang mengandungi 90% air. Gado-gado dan pecal juga sangat digalakkan kerana mempuyai banyak khasiat dan serat. 

Untuk aktivit berbuka bulan ramadan ,makanan yang bersantan seperti kari, tukarkan santan dengan susu rendah lemak untuk mengurangkan kolesterol. Bagi minuman pula, lai chi kang yang mengandungi buah seperti barli, biji teratai, kacang ginko juga boleh memberi kebaikan kepada tubuh. Antara makanan yang patut diambil ketika bulan ramadan ialah ayam, telur, kekacang, tofu, ikan dan makanan laut manakala makanan yang patut dielakkan ialah sosej, makanan sejuk beku, makanan dalam tin, daging segera dan telur masin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan